۱۳۹۷/۶/۲۱

مداحی: توجیه گر استبداد دینی

تاریخچه روضه خوانی و مداحی در ایران به عهد صفویه می‌رسد و ملاحسین کاشفی با کتاب «روضه الشهدا» سنگ بنای آن را پایه گذاری کرد. اگرچه در طی دوره صفویه، قاجار و پهلوی این شکل از بزرگداشت مناسک دینی ادامه یافت ولی پس از انقلاب اسلامی بویژه با رهبری دوم انقلاب، وضعیت مداحی در کشور سمت و سویی دیگر یافت. برخی از ویژگی های مداحی امروز بشرح زیر است: 

💵مداحان مستخدم؛ قشری قریب ۵۰ هزار نفر هستند که در استخدام سازمان مداحی بوده و سالانه به ترویج افکار دینی و خرافات وابسته بدان اهتمام دارند. مستخدم بودن این قشر حکایت از این دارد که این افراد در درون سازمان ادرای ماشین قدرت آموزش یافته و در خدمت تقدیس نظام دینی هستند. رقم غیررسمی مداحان کشور تا ۳۰۰ هزار نفر در کشور برآورد شده است که ظاهرا زیر نظر خانه مداحان فعالیت می‌کنند.  

👳🏽‍♀️حکومت دینی بویژه از زمان قدرت یابی رهبر دوم، بسوی مداحی بیشتر گرایش یافت. روضه خانی اگرچه در اصل ذکر مصیبت وقایع کربلا بود، به ذکر مناقب رهبری و حکومت دینی نیز سوق یافت و مداحان حکومت به ابزار توجیه وضع موجود و تحمیق توده ها مبدل شدند. در این مسیر مداحان، روبوت هایی هستند که ایدیولوگ های نظام به تربیت آنان پرداخته و در کنار امامان شیعه برای مشروعیت بخشی حکومت دینی تلاش می‌کنند.  

🧠مداحان شیاد. بخش بزرگی از مداحان کشور کسانی هستند که دارای تحصیلات اندک عمومی و‌ دینی بوده و با آموزش های یکسویه و القایی به لمپن های مذهبی مبدل شده اند. این طیف مانند شعبان بی مخ، بدون اندیشه، درصدد دفاع از ساختار و نظامی اند که جیره خوار آن هستند. تعهد اخلاقی مداح در این بستر تعهدی مالی و‌ منزلتی است و هرچه سودآوری،توجه و مقبولیت مداح بیشتر، گرایش او به فربه سازی متن روضه خوانی، دروغ پردازی و سرسپردگی به حکومت بیشتر می شود. 

💰تجارت و کسب درآمدهای میلیونی از مداحی سبب رقابتی شدن این شغل شده است. بخشی از مداحان رده بالای وابسته به نهاد قدرت با کسب درآمد های کلان برای هر ساعت مداحی، به تلاش برای گریاندن و‌ تحمیق مردم مصیبت دیده روی آورده اند. تعداد قابل توجهی از برخی مداحان شناخته شده، به تجارت چوب، پارچه و مشاغل دیگری مشغولند که مداحی وسیله پولشویی آنان در‌این کسب پر از سود و رانت شده است. 

🌚مداحی و روضه خوانی برای مظلوم نمایی امامان تشیع و هدایت مردم بسوی تعزیه و غمگساری و افسردگی اجتماعی بجای تاکید بر زوایای مبارزه جویی امامان شیعه جهت تقویت روحیه مقاومت و ستم ستیزی، رویه افراطی را پیش گرفته است. این سوگیری محتوایی همان چیزی است که شریعتی با ایدیولوژی افراطی و بیسامانش از آن به تشیع سیاه نام می برد. 

🎧در نهایت اینکه مداحی نیز گاه پل گذار به خوانندگی غیردینی شده و از بین خود خواننده های پاپ بسیاری تربیت کرده است که برخی عبارتند از حامد زمانی، قلیچ، رضا صادقی، محسن یگانه، بنیامین بهادری، احسان خواجه امیری، علی لهراسبی، مازیار فلاحی، حمید عسگری، محمد اصفهانی، عبدالمالکی، علی اصحابی، مجید خراطها، مرتضی پاشایی و ... که هنوز نیز بنحوی از تم مداحی در کسب و کارشان استفاده می‌کنند.   

 http://khordadnews.ir/news/26510
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1558075
http://mail.musicema.com/node/170777

علی طایفی
https://t.me/alitayefi1

هیچ نظری موجود نیست: