۱۴۰۰/۱۱/۲۴

شاه رفت، امام آمد سنجشگری چند فراروایت از انقلاب

وقوع انقلاب ۵۷ همواره نیازمند بازنگری و بازتحلیل‌هایی است که چندوچون این تحول و دگرگونی اجتماعی و فرهنگی را بازنمایی کرده ودرس‌هایی برای آموزندگان بجای بگذاردهمانند هر امرواقع، وقوع انقلاب علیه دودمان چندهزارساله شاهنشاهی در ۵۷ از چندین زاویهنگاه قابل بررسی و روایتگری است


یککلان‌روایت قدرت مردم

این نگرش براین گمانه استوار است که مردم شوریده در برابر نظام شاهنشاهی دارای قدرت تغییر و گسستن ساختارهای سخت نظامتخت انداگرچه همبستگی اقشار اجتماعی مردم و نیروهای شورش‌گر، فروپاشنده و دگرگون‌ساز است ولی از این نگاه نمی‌توان اینگمانه را جان تیوریک بخشید که مردم دارای قدرت اندیشه تغییر بودند


بی‌سوادی نسبتا بالا، درک سیاسی اندک مردم در میدان اعتراضات، تقلید‌گری بخش بزرگ اقشار اجتماعی از روحانیون و رهبران دینی،فریب‌خوری آسان مردم کم‌اندیشِ زیادگوی، بحرانی بودن شرایط زیست اجتماعی و اقتصادی آنان در بخش حاشیه نشین‌شهری و درنهایت فریاد ناشی از بغض‌های روانی-اجتماعی ایستاده بر تضادهای طبقاتی، منطقه‌ای، فرهنگی و اندیشگی، سبب گردید جامعهسنتی و مذهبی در برابر بخش مدرن/نیمه‌مدرن طبقه متوسط و خاخامم بر ایران قامت راست کرده و کمر نظام پرناسازه را بر زمینشکست بنهد.  


از این نگاه، مردم قدرت تغییر را در به‌عنوان یک فرایند نداشته و فقط ناشی از پروپاگاندای رهبران مذهبی در پی شورش‌گری در برابروضع موجود بوده و هیچ تصوری از نظام و ساختار وضع مطلوب در خاطر نداشتندتکرار این جهل تاریخی همانند عصر مشروطیت بودکه بخش بزرگی از مردم در میدان کمترین آشنایی از جنبش مشروطیت نداشته ولی فریاد مشروطیت سرمی‌کشیدندناآگاهی جمعیتکثیری از مردم معترض در خیابان‌های تغییر در سال ۵۷، بیانگر گردگشت همان جهل، فریب استبدادی است که همواره در تاریخسده‌های اخیر ایران نقش‌بازی کرده است.


تقدس‌گرایی و افسونگری در بزرگ‌نمایی و تزریق واکسن‌های ارزشی در مقام نیروی اجتماعی مردم در ادبیات پوپولیستی خواه دراندیشه برخی رهبران چپ و لیبرال، خواه رهبران دینی شورشگر نشانه دیگری است بر اینکه حضور فیزیکی و مادی مردم در صفتغییرات اجتماعی لزوما به معنای کیفیت در تغییر نیستدر چنین بستری، نرخ بالای فریب‌خوردگی مردم نشانگر ضعف قدرت مردم درمسیر تحولات اجتماعی و سیاسی است.


دومکلان‌روایت قدرت امام و رهبران دینخواگرچه به‌نظر می‌رسد رهبری رهبران دینی از سنت‌گرایان تا لیبرال‌های دین‌خو‌ در صفمبارزه در برابر نظام ستم‌شاهی و در نهایت به رهبری خمینی و ظرف کمتر از چهارماه اقامت وی در فرانسه نقش تعیین کننده‌ای‌درفروپاشی دودمان شاهنشاهی در کشور داشت ولی معتقدم این روایت نیز گویای همه واقعیت تاریخی انقلاب ۵۷ نیست


سالیان دراز مبارزه جریان‌های چپ غیردین‌گرا و راست دین‌گرا علیه نظام پهلوی نشان از این داشت که ستیزهای طبقاتی و قشری در بیناقشار وابسته به طبقه نوپدید متوسط در جامعه ایران به‌مراتب ریشه‌دارتر، پرسابقه و قدرتمند‌تر از نیروهای مذهبی روحانیونی بودند کهبخش بزرگی از آنان در نهاد قدرت شاهی جذب و هضم شده‌بودند


بی‌ثباتی، دست‌پاچگی، مدیریت‌پذیری نهاد قدرت در ساختار نظام شاهی از یکسو، و تکرار همین ویژگی‌ها در بین رهبران دینی معترضو شورشی علیه نظام سیاسی آن زمان به رهبری خمینی از سوی دیگر چنان وضعیت آسیب پذیری را فراهم ساخت که با افزودن و کاستنیکی از مهره‌ها در بازی شطرنج با قطعه‌ای از پازل بازیگری سیاسی در این کشمکش بزرگ تاریخی می‌توانست و توانست گردونه‌هایقدرت را بشدت جابجا سازد


خمینی و رهبران لیبرال مذهبی اطراف او از طیف بازرگان تا بنی‌صدر اگرچه در سازماندهی و توانبخشی شبکه سنتی مساجد و تکایایمذهبی در کشور نقش عملی جدی ایفا کردند ولی از نظر فکری در پروسه تخریب نظام وقت و ساخت نظامی نوین چنان در‌ابهام ودرماندگی بودند که تصوری از بدیل‌های نظام شاهی پس از انقلاب زودرس چندماهه نداشتندطفل نوزای زودزا، چنان سریع از جنیناعتراضات به هستی اجتماعی چشم گشود که قدرت ماندگاری‌اش بیحد آسیب‌پذیر بود


بهت خمینی و یارانش که بخش لیبرال آن دارای تحصیلات بالای دانشگاهی در‌کشورهای اروپایی و امریکایی بودند چنان در جهل ونادانی چگونگی مدیریت تحول اجتماعی و تدوین آرمان‌های ناشکفته و درهم برهم غرق بودند که وقوع سریع و نابهنگام انقلاب ۵۷ وپیروزی در آن را ناباورانه سومدیریت کردندرهبران مذهبی در انقلاب ۵۷ که بعدها به انقلاب اسلامی موسوم شد بیش از مدیریتانقلاب، در این شورشگری، مدیریت شدند


سومکلان‌روایت پروژه امام‌سازی و کیش‌مات کردن شاه

فکر توطئه‌گرایی در ادبیات سرکوب و سانسور همیشه یکی از منابع استناد، خبررسانی و تصمیم‌گیری‌ها استایده “کار کارانگلیسی‌هاست”! ریشه در استعمار کهنی دارد که در ذهن ایرانی جای‌گرفته استوقوع انقلاب ۵۷ و سرعت تغییرات و شگفتی وناباوری‌های مربوط بدان نزد خواه رهبران سیاسی کشور، خواه دستگاه از درون‌تهی نظام شاهی و مردم بی‌خبر از همه جا و البتهانقلابی، ذهنیت استناد به پروژه امام‌سازی توسط نیروهای غیبی موسوم به استعمار را تقویت ساخته و می‌سازد


عامل استعمار

اگرچه در طی تاریخ معاصر نقش غیرمستقیم استعمار در تصمیم‌سازی و دگرگونی‌های سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت است ولیذهن ایرانی در تحلیل انقلاب زودرس و نارس ۵۷ هنوز بر این مدار می‌کردند که فرانسه، انگلستان و امریکا در روی‌کارآمدن خمینی وسرنگونی پهلوی دوم نقش عمده و تعیین‌کننده داشته‌اندعده‌ای فراتر از این رفته و نقش روسیه معاصر را نیز در مدیریت فکری رهبرانکنونی حکومت اسلامی عمده می‌کننداگرچه در مجموعه تحلیل عوامل، می‌توان و بایست بر نقش عوامل برون‌مرز در وقوع رخداد انقلابوزنی شایسته داد ولی فروکاستن دلایل انقلاب بدان، یک کاهلی فکری بیش نیست.  


ناچیزانگاری ناکارآمدی مدیریت پهلوی.

امری که از اولین دلایل درماندگی تحلیل وقوع انقلاب و بسنده کردن به نقش عوامل بیگانه در این واقعه تاریخی استکسانی که بدلایلمنافع ایدیولوژیک یا اقتصادی هنوز توان و اراده پذیرش نقد مدیریت شاهانه پهلوی دوم را ندارند، در تبیین بهت حاصل از سرنگونی شاهو نظام شاهنشاهی ناگزیر از توسل جستن به نقشه راه تغییر در ایران توسط رهبران وقت سیاسی در اروپا و امریکا می‌گردندفقر در نقدوضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و روابط بین‌المللی پهلوی دوم، سبب فقر در تحلیل و خیالپردازی‌های نظری می‌کردند که پاسخگویچرایی تغییرات اجتماعی و سیاسی نیست.  


نادیده‌انگاری تحولات جنگ سرد

در ادامه همین بزرگ‌نمایی عامل بیگانه و بزرگ‌نمایی قدرت کاریزماتیک شاه پهلوی دوم، سبب کوچک‌نمایی سایر پارامترهای تغییرگردیده و می‌گرددکمتر تحلیل‌گری از این روایت به هراس رهبران سیاسی اروپای غربی و امریکا از قدرت شوروی سابق و کمپ بزرگ ونیرومند چپ جهانی اشاره می‌کند که چگونه جریانات سیاسی چپ مورد هجوم و تخریب و فشار بوده و الترناتیو سازی مذهبی برای عبوراز این جریان مسلط امری بود که نه تنها در بین رهبران سیاسی برون‌مرز بلکه در بین نظام سرکوب شاهی نیز در دستور کار بودهمینجریان مذهبی در منطقه در مقابل چپ‌هراسی، زمینه تحولات آتی اواخر قرن بیستم در منطقه گردید


چهارمکلان روایت قدرت رهبری چپگرایان

چپ ایرانی در گذرگاه انقلاب ۵۷ یکی از سازمان‌یافته‌ترین‌نهادهای سیاسی ضدساختار قدرت در کشور بودتحت تاثیر فضای جنگسرد در دهه ۵۰ و پیش از آن، جنبش چپ و عدالتخواه بزرگترین دشمن ایدیولوژیک نظام پهلوی نیز بشمار می‌رفتدر همین راستا پساز وقوع انقلاب ۵۷ و در طی سال‌های پس از آن همواره بخش بزرگی از کنشگری سیاسی نیروهای چپ ایرانی زیر حملات جریاناتیاست که از دستاوردهای انقلاب ناراضی بوده و چپ ایرانی را به پای میز محاکمه می‌کشاننداگرچه قدرت چپ ایرانی در دگرگونیساختار سیاسی هرگز در این حد نبود.


چپ ایرانی و دینخویی ساختاری و تاکتیکییکی از مسایل چپ ایرانی در طی سالهای حکومت پهلوی اول برساختگی ساختار فکری ورفتاری نیروی چپ ایرانی با ساختار سنتی و مذهبی بود که در متن و بطن فرهنگ ایرانی رسوخ و رسوب یافته بودهمراهی نهادهای چپسیاسی با بخش‌هایی از نیروهای مذهبی و دینخو برای شکست جبهه دشمن مشترک خود در ساختار قدرت شاهی، چنان فضای اتحادنامقدسی را فراهم ساخت که سبب پیروزی نهادهای مذهبی در این میان نیز گردیدپیش‌گرفتن تاکتیک بهره از نیروهای مذهبی در ستیزبا قدرت در نهایت سبب شد پس از پیروزی انقلاب، جریان چپ فریب تاریخی خورده و از چرخه قدرت بدور مانده و قربانی خطای تاکتیکیخود شوند.  


وابستگی جریان چپ به کمپ چپ جهانیدیگر پاشنه آشیل و نقطه آسیب‌پذیر چپ ایرانی، وابستگی ایدیولوژیک به جریان چپاینترنشنال و بویژه کمونیزم شوروی بود که در فرازهایی از تاریخ سیاسی و کنشگری چپ ایرانی با چنین کسوتی در پی تغییر نظام وساختار سیاسی بودفقدان خاستگاه‌های درون‌زا در شکل‌گیری، رشد و کنشگری جریان چپ ایرانی چنان کالبد وابسته و نهاد کم‌قدرتیاز چپ ایرانی شاخته بود که با فروپاشی اردوگاه کمونیزم پس از جنگ سرد، قدرت جریان چپ ایرانی نیز از هم پاشیدتلاش برایانطباق شرایط عینی با رویکردهای نظری و ذهنی اندیشه چپ جهانی نیز زمینه ذهنی‌گرایی، غیرواقع‌بینی و آسیب‌پذیری این جنبش راجان بخشید.  


نادیده انگاشتن نارسایی‌های نظام پهلوی و بحران‌های‌درون ساختی از دیگر آفت‌های رویکردی است که بدنبال عوامل برون ساختی درتحلیل وقوع انقلاب ۵۷ می‌گرددفروکاستن انقلاب بر سر چپگرایان، عوامل استعماری و نهایتا بززگ‌نمایی قدرت نیروهای مذهبی و شیوخبی‌سواد در عرصه سیاست و مدیریت جامعه، فضایی از غفلت در تحلیل را فراهم ساختدر این بستر، کاستی های ساختاری قدرتپهلوی دوم و ساختار فاسد نظام شاهی و تک‌سالاری در آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و اخیرا حتی برخی مورخان مستقل را نیز بهبیراهه بی‌اشکال شمردن نظام شاهی می‌کشاند.  


سخن پایان اینکه بدون لحاظ روایت‌های گوناگون همسود با منافع قشری و طبقاتی درتحلیل انقلاب ۵۷ نمی‌توان به برداشت درست وواقع‌بینانه‌ای از دلایل رفتن شاه ‌و آمدن خمینی بر سریر قدرت و تغییر شکل استبداد از شاه به شیخ دست یافت

پایان 


سنجشگری مسایل اجتماعی ایران

https://t.me/alitayefi1

هیچ نظری موجود نیست: