«جامعهشناسی ایران» نشریهی اینترنتی در حوزههای علمی و اجتماعی است که مقالههای نظری و پژوهشهای جامعهشناختی عرضه میکند. مصاحبهای با علی طایفی، مدیر وبسایت «جامعهشناسی ایران».
در کشوری که سانسور در آن حکمفرماست، سخن گفتن از مشکلهای جامعه، دستیابی به آمار برای نشان دادن دگرگونیها و روندهای موجود و نشان دادن راه برای حل مشکلها کاری است دشوار. نشریه «جامعهشناسی ایران» به گفته مدیر مسئول آن، علی طایفی، جامعهشناس ایرانی مقیم سوئد، نخستین نشریه مستقل در زمینه جامعهشناسی است که با استفاده از امکانات اینترنت فرصتی میدهد تا جامعهشناسان و علاقهمندان به مباحث جامعهشناسی بتوانند بدون سانسور در راه شناخت جامعه ایران گام بردارند.
دویچهوله: آقای طایفی، نخست لطفاً برایمان بگویید که به جز شما چه کادری دست اندرکار انتشار این نشریه است؟
علی طایفی: نشریهی «جامعهشناسی ایران» نشریهای مستقل است که در سال ۱۳۸۵، یعنی قریب چهار سال پیش، تاسیس شده است. این نشریه تا امروز همچنان با مدیریت شخص من هدایت میشود.
میتوانم بگویم که به تنهایی این کار را عهدهدار هستم. ولی بیتردید تلاش کردهام که مشارکت بسیاری از دانشآموختگان جامعهشناسی را جذب کنم و آنان هر از گاهی مطالب خود را برای انتشار در این نشریه ارسال میکنند.
روی استقلال این نشریهی علمی و اجتماعی تاکید کردید. میتوانید بگویید مرزبندی نشریه در برابر چه نشریاتی صورت میگیرد؟
از این بابت مستقل بودن نشریه را اعلام کردم، چون این نشریه نه به یک نهاد دانشگاهی وابسته است که طبیعتا باید به نحوی از سیاستهای یک دانشگاه و فضای علمی دولتی تبعیت کند و نه لزوماً به انجمن صنفی مانند «انجمن جامعهشناسی» در ایران وابسته است وبه این ترتیب استقلال خود را از نظر شخصیت حقوقی تعریف می کند. به بیان دیگر اگرچه این نشریه به نحوی شانه به شانهی آنها حرکت میکند، اما استقلال خود را از آنها هم اعلام کرده است.
از سوی دیگر، از زوایای دیگر سیاسی و اجتماعی، چه از زاویهی پوزیسیون و چه اپوزیسیون، یعنی چه احزاب و سازمانهایی که وابسته به دولت هستند و چه کسانی که در رویارویی با دولت قرار دارند، این استقلال را برای نشریه تعریف شده است که احیاناً دراین میان اختلاطی در حوزهی عمل و حوزهی نظر پیش نیاید.
فکر میکنید این استقلال تا چه حد روی کار شما، به عنوان جامعهشناس و سردبیر چنین نشریهای، تاثیر دارد؟
این رویه استقلال، عمدتاً یک سیاستگذاری و خط مشی کلانی است که ناظر بر فعالیتهای این نشریه است و مبین این است که جهتگیریهای نشریه به کدامین سو است یا اساسا کدامین منافع را تعقیب میکند.
به طور کلی میتوانم بگویم که مجموعهی کسانی که در این نشریه مطالب خود را منتشر میکنند، حداقل نگرانیهایی از این دست ندارند که انتشار مطالب آنها در اینجا احیاناً میتواند برایشان پیآمدهای سیاسی خاصی داشته باشد. دوم این که کسانی که اینجا مطالبشان را منتشر میکنند، قدری هم آزادی عمل دارند.
شما باخبر هستید که نشریات علمیای که وابسته به محیطهای دانشگاهی یا موسسات پژوهشی دولتی هستند -روی دولتی بودن تاکید میکنم، چون در ایران عمدتا دولتی هستند - شرایط بسیار سخت و دیسیپلینهای عجیب و غریبی دارند که گاه بهنظر میآید مقداری برج عاجنشینی است و مانع از انتشار مطالب و اندیشهها و نظرات و حتی یافتههای پژوهشی دانشآموختگانی میشود که لزوماً در محیطهای علمی و پژوهشی حضور ندارند، بلکه در نهادها یا موقعیتهای کارشناسی فعالیت میکنند. لذا این نشریه، از این حیث هم فضا و فرصتی را برای دانشآموختگان این رشته فراهم میکند که بتوانند نظرات و یافتههای تجربی خود را منتشر کنند.
این نشریه فضایی را برای انتشار تحقیقات محققینی که میخواهند مستقل بمانند عرضه میکند. فکر میکنید تا چه حد اینترنت و عامل مالی، امکان این استقلال را فراهم کرده است؟
بیتردید فضای اینترنت این فرصت را فراهم کرده است؛ اولا که در دسترس بودن این امکان برای بسیاری افراد میتواند مغتنم باشد. کمهزینه بودن دسترسی به این نشریه هم میتواند فرصتی برای علاقهمندان یا مخاطبان این نشریه فراهم کند.
همچنین دامنهی فراگیری این نشریه از زاویهی دیگر هم مطرح است. به عنوان مثال، نشریات محدودی در داخل کشور در زمینههای مختلف علوم اجتماعی و جامعهشناسی منتشر میشوند. اما دسترسی عامهی مردم به آنها بسیار دشوار است.
یکی از سیاستها و یا امکان دیگری که در این نشریه وجود دارد، این است که اساساً علاقهمندان به مسائل اجتماعی، فارغ از این که دانشآموختهی جامعهشناسی باشند یا خیر، میتوانند مخاطبان بالقوهی آن باشند.
من حداقل از طریق شمارشگرهایی که برای این نشریه پیشبینی کردهام، شاهد آن هستم که گروههای متعددی از مردم، در اقصی نقاط کشور و همینطور از خارج از کشور روزانه از آن بازدید دارند. بسیار هم شنیدهام که عدهای زیادی از مطالب این نشریه بهرهمند شدهاند و حتی در محافل علمی و پژوهشی، بحثهای متعددی در ارتباط با همین نشریه هم در ایران صورت گرفته است.
این نکته قابل تامل است که نشريه جامعه شناسی دارای کمترین توان مالی است و هزینه اجاره هتل این صفحه اینترنتي نیز توسط شخص من بطور سالانه پرداخت می شود و درکل جز وقت و انرژی که شخصا برای آن صرف می نمايم، هزینه دیگری برآن مترتب نیست و ازاین نظر مخاطبان باید در آرامش خيال به همکاری با نشریه بپردازند.
هدف شما چه مخاطبانی بودهاند؟ و الان مخاطبانتان به طور مشخص چه کسانی هستند؟
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: علی طایفی عمده هدف نشریه ایجاد پیوندی بین دانشآموختگان و علاقهمندان به مسائل اجتماعی در داخل کشور و خارج از کشور است. این یکی از اهداف ارتباطی ما بوده که بتوانیم این حلقهی ارتباطی را برقرار کنیم.
پل ارتباطی دیگر، ایجاد ارتباط فکری بین صاحبان مراتب علمی و پژوهشی در نهادهای علمی دانشگاهی و پژوهشی از یکسوست که در موقعیتها و مراتب علمی خاصی قرار دارند و ازسوی دیگر دانشجویان و دانشآموختگان و حتی علاقهمندان و فعالان اجتماعی قرار دارند که میتوانند احیانا با یک سری اصول و پرنسیبهای اولیه برای انتشار یک مقالهی علمی مشارکت کنند . هدف نشریه این است که بتوانیم این پل را هم بین این دو قشر برقرار کنیم.
فاکتور سوم که فاکتور گستردهتری است و شاید بتوان گفت تیری در تاریکی است، این است که اساساً بین آنچه دانشآموختگان، علاقهمندان و نویسندگان در حوزههای مسائل اجتماعی منتشر میکنند، با مخاطبان عمومی پیوندی ایجاد کنیم. یعنی مردم عادی در اقشارمختلف نظیرآموزگاران، اقشار کارگری، اقشار طبقهی متوسط، کارمندان و همهی افراد اعم از زن و مرد، میتوانند به عنوان مخاطبان بالقوهی بسیاری از مسائلی که در جامعه وجود دارد و طبیعتا گریبان آنها را هم در گوشه و کنار خیابانها و زندگی روزمره میگیرد، باشند تا بتوانند با مطالعه مطالب نشریه، قدری بیشتر در این مسائل تعمق کنند.
آقای طایفی، شما راجع به جامعهشناسی ایران تحقیق میکنید و فضایی را هم برای عرضهی تحقیقات بقیه در اختیار میگذارید. تا چه حد میتوانید با همکارهای جامعهشناستان در ایران در ارتباط باشید و آیا در این مورد با مشکلاتی هم مواجه هستید؟
بیتردید نگرانیهایی در بین دانشآموختگان جامعهشناسی در ایران، در ارتباط با این نشریه وجود دارد. بسیاری پرهیز میکنند از این که وارد عرصههایی بشوند که مبادا حتی حداقل سوءظنهایی در مورد آنها ایجاد شود و سببساز مسالهای برای آنها در فضاهای تنگ سیاسی و اجتماعی در ایران گردد.
از سوی دیگر بسیاری از افراد که در محیطهای دانشگاهی و پژوهشی مشغول فعالیتهای علمی و پژوهشی و یا آموزشی هستند و سالیان سال است که در این عرصهها مشغول به کار هستند و حتی دانشجویان علاقهمند، توانایی تدوین یا نگارش نظرات و ایده های خود را به آن معنا که قابلیت انتشار به صورت مقالهای علمی یا نسبتا علمی را داشته باشد، ندارند. هرچند این نشریه، این فرصت را هم فراهم و تسهیل میکند.
بدین معنا که درنشریه جامعه شناسی ایران از آن سختگیریهایی که در نشریات علمی خاص وجود دارد و احیانا سببساز رتبههای علمی برای اساتید دانشگاهی میشوند اثری نیست و آنچنان سختگیرانه برخورد نمیکنیم تا بتوانیم فضا را برای ورود افراد بیشتری برای یک گفتمان علمی فراهم کنیم.
این را هم اشاره کنم که هدف این نشریه به یک معنا، توسعهی یک اندیشهی اجتماعی است بدین معنا که اساساً به راحتی نباید از کنار مفاهیم و مسائل اجتماعی و فرهنگی که در جامعه وجود دارد، گذشت. بلکه باید با نگاهی شاید جامعهشناختی، با نگاهی از زاویهای تئوریک یا نظریههایی که در این ارتباط وجود دارد، با قدری تعمق، لایههای مختلف یا هزارتوی یک مسالهی اجتماعی را به نحوی بتوان به تحلیل نشست.
این توضیح تکمیلی را هم بدهم که در کنار این نشریه، ما یک اندیشکدهی دیگری هم داریم که قریب یک سال و اندی است تأسیس شده است و بیش از ۷۵۰ دانشآموختهی جامعهشناسی در آن عضو هستند. در همانجا هم ما به نحوی به مباحث خیلی پراکتیکال و عملی، یا حوزههای زندگی واقعی روزمرهی مردم میپردازیم که آن هم در جای خود جالب توجه است.
مهمترین مسائلی که این نشریه طرح آن را در حال حاضر ضروری میداند، چه مسائلی هستند؟
طبیعی است که بین مسائل اجتماعی و موضوعات اجتماعی برای تحقیق، تفاوت وجود دارد. ما میتوانیم حتی در مورد رابطه گل و بلبل هم گفتوگو و بررسی کنیم و از سوی دیگر روی رابطهی بین اعتیاد و کودکآزاری و یا فرضا اعتیاد و روسپیگری هم پژوهش داشته باشیم. بیتردید اعتیاد و روسپیگری به عنوان یک مسالهی اجتماعی مطرح است. عمده هدف و کانون توجه این نشریه پرداختن به مسائل اجتماعی از این دست است.
هرچند این نشریه به برخی مباحث روششناختی و یا نظریهشناختی هم میپردازد ولی عمدتاً بیشتر به مباحث جامعهشناختی در حوزههای کودکان، خانواده، زنان، جامعهشناسی طبقات و نظریهها و مسائلی از این دست و روشهای جامعهشناسی توجه دارد.
البته دامنهی حوزههای جامعهشناسی بسیار گستردهاند و قریب ۷۵ تا ۸۵ حوزه در سطح جهانی برای آن تعریف شده است. ولی با توجه به توان اندکی که در جامعهی ایران وجود دارد، ما به برخی از سرشاخههای اصلی حوزههای جامعهشناسی در این نشریه میپردازیم.
آیا خوانندگان و کاربرها، میتوانند برای یافتن آمارهایی که در تحقیقات جامعهشناسی بهکار گرفته میشوند، به این نشریهی اینترنتی مراجعه کنند؟
بیتردید میتوانند مراجعه کنند و با ذکر مأخذ از یافتهها و دستآوردهایی که دوستان، علاقهمندان و نویسندگان این نشریه منتشر کردهاند، بهره ببرند. باخبر هستم که اين نشریه به یکی از مراجع قابل توجه محافل علمي و پژوهشی تبدیل شده است و اینجا و آنجا میبینم که در بسیاری از مقالات و نوشتارها، احیاناً حتی در کنفرانسها یا حتی در کلاسهای آموزشی دانشگاهی نسبت به این نشریه ذکر مأخذ میشود.
ولی در عین حال باخبر میشوم که دانشجویانی هم برای این که بتوانند مشقهای دانشگاهی خود را ارائه کنند، بدون ذکر مأخذ کپیبرداری هایی میکنند که به نظرمیآید، اخلاق علمی را بیتردید در همهی فعالیتها از جمله فعالیتهایی از این دست، باید رعایت کرد.
ازاین فرصت بهره برده و از همین جا از کلیه پژوهشگران و کارشناسان مسائل اجتماعی و دانش آموختگان رشته های علوم اجتماعی دعوت بعمل می آورم تا با ارسال یافته های پژوهشی و کارشناسی و همچنین پایان نامه های دانشگاهی خود چهت انتشار دراین نشریه، در توسعه انديشه اجتماعی و هدایت رويکردهای ساده انگارانه به مسائل اجتماعی بسوی تحلیل علمی آنها مشارکت کنند.
مصاحبهگر: کیواندخت قهاری
در کشوری که سانسور در آن حکمفرماست، سخن گفتن از مشکلهای جامعه، دستیابی به آمار برای نشان دادن دگرگونیها و روندهای موجود و نشان دادن راه برای حل مشکلها کاری است دشوار. نشریه «جامعهشناسی ایران» به گفته مدیر مسئول آن، علی طایفی، جامعهشناس ایرانی مقیم سوئد، نخستین نشریه مستقل در زمینه جامعهشناسی است که با استفاده از امکانات اینترنت فرصتی میدهد تا جامعهشناسان و علاقهمندان به مباحث جامعهشناسی بتوانند بدون سانسور در راه شناخت جامعه ایران گام بردارند.
دویچهوله: آقای طایفی، نخست لطفاً برایمان بگویید که به جز شما چه کادری دست اندرکار انتشار این نشریه است؟
علی طایفی: نشریهی «جامعهشناسی ایران» نشریهای مستقل است که در سال ۱۳۸۵، یعنی قریب چهار سال پیش، تاسیس شده است. این نشریه تا امروز همچنان با مدیریت شخص من هدایت میشود.
میتوانم بگویم که به تنهایی این کار را عهدهدار هستم. ولی بیتردید تلاش کردهام که مشارکت بسیاری از دانشآموختگان جامعهشناسی را جذب کنم و آنان هر از گاهی مطالب خود را برای انتشار در این نشریه ارسال میکنند.
روی استقلال این نشریهی علمی و اجتماعی تاکید کردید. میتوانید بگویید مرزبندی نشریه در برابر چه نشریاتی صورت میگیرد؟
از این بابت مستقل بودن نشریه را اعلام کردم، چون این نشریه نه به یک نهاد دانشگاهی وابسته است که طبیعتا باید به نحوی از سیاستهای یک دانشگاه و فضای علمی دولتی تبعیت کند و نه لزوماً به انجمن صنفی مانند «انجمن جامعهشناسی» در ایران وابسته است وبه این ترتیب استقلال خود را از نظر شخصیت حقوقی تعریف می کند. به بیان دیگر اگرچه این نشریه به نحوی شانه به شانهی آنها حرکت میکند، اما استقلال خود را از آنها هم اعلام کرده است.
از سوی دیگر، از زوایای دیگر سیاسی و اجتماعی، چه از زاویهی پوزیسیون و چه اپوزیسیون، یعنی چه احزاب و سازمانهایی که وابسته به دولت هستند و چه کسانی که در رویارویی با دولت قرار دارند، این استقلال را برای نشریه تعریف شده است که احیاناً دراین میان اختلاطی در حوزهی عمل و حوزهی نظر پیش نیاید.
فکر میکنید این استقلال تا چه حد روی کار شما، به عنوان جامعهشناس و سردبیر چنین نشریهای، تاثیر دارد؟
این رویه استقلال، عمدتاً یک سیاستگذاری و خط مشی کلانی است که ناظر بر فعالیتهای این نشریه است و مبین این است که جهتگیریهای نشریه به کدامین سو است یا اساسا کدامین منافع را تعقیب میکند.
به طور کلی میتوانم بگویم که مجموعهی کسانی که در این نشریه مطالب خود را منتشر میکنند، حداقل نگرانیهایی از این دست ندارند که انتشار مطالب آنها در اینجا احیاناً میتواند برایشان پیآمدهای سیاسی خاصی داشته باشد. دوم این که کسانی که اینجا مطالبشان را منتشر میکنند، قدری هم آزادی عمل دارند.
شما باخبر هستید که نشریات علمیای که وابسته به محیطهای دانشگاهی یا موسسات پژوهشی دولتی هستند -روی دولتی بودن تاکید میکنم، چون در ایران عمدتا دولتی هستند - شرایط بسیار سخت و دیسیپلینهای عجیب و غریبی دارند که گاه بهنظر میآید مقداری برج عاجنشینی است و مانع از انتشار مطالب و اندیشهها و نظرات و حتی یافتههای پژوهشی دانشآموختگانی میشود که لزوماً در محیطهای علمی و پژوهشی حضور ندارند، بلکه در نهادها یا موقعیتهای کارشناسی فعالیت میکنند. لذا این نشریه، از این حیث هم فضا و فرصتی را برای دانشآموختگان این رشته فراهم میکند که بتوانند نظرات و یافتههای تجربی خود را منتشر کنند.
این نشریه فضایی را برای انتشار تحقیقات محققینی که میخواهند مستقل بمانند عرضه میکند. فکر میکنید تا چه حد اینترنت و عامل مالی، امکان این استقلال را فراهم کرده است؟
بیتردید فضای اینترنت این فرصت را فراهم کرده است؛ اولا که در دسترس بودن این امکان برای بسیاری افراد میتواند مغتنم باشد. کمهزینه بودن دسترسی به این نشریه هم میتواند فرصتی برای علاقهمندان یا مخاطبان این نشریه فراهم کند.
همچنین دامنهی فراگیری این نشریه از زاویهی دیگر هم مطرح است. به عنوان مثال، نشریات محدودی در داخل کشور در زمینههای مختلف علوم اجتماعی و جامعهشناسی منتشر میشوند. اما دسترسی عامهی مردم به آنها بسیار دشوار است.
یکی از سیاستها و یا امکان دیگری که در این نشریه وجود دارد، این است که اساساً علاقهمندان به مسائل اجتماعی، فارغ از این که دانشآموختهی جامعهشناسی باشند یا خیر، میتوانند مخاطبان بالقوهی آن باشند.
من حداقل از طریق شمارشگرهایی که برای این نشریه پیشبینی کردهام، شاهد آن هستم که گروههای متعددی از مردم، در اقصی نقاط کشور و همینطور از خارج از کشور روزانه از آن بازدید دارند. بسیار هم شنیدهام که عدهای زیادی از مطالب این نشریه بهرهمند شدهاند و حتی در محافل علمی و پژوهشی، بحثهای متعددی در ارتباط با همین نشریه هم در ایران صورت گرفته است.
این نکته قابل تامل است که نشريه جامعه شناسی دارای کمترین توان مالی است و هزینه اجاره هتل این صفحه اینترنتي نیز توسط شخص من بطور سالانه پرداخت می شود و درکل جز وقت و انرژی که شخصا برای آن صرف می نمايم، هزینه دیگری برآن مترتب نیست و ازاین نظر مخاطبان باید در آرامش خيال به همکاری با نشریه بپردازند.
هدف شما چه مخاطبانی بودهاند؟ و الان مخاطبانتان به طور مشخص چه کسانی هستند؟
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: علی طایفی عمده هدف نشریه ایجاد پیوندی بین دانشآموختگان و علاقهمندان به مسائل اجتماعی در داخل کشور و خارج از کشور است. این یکی از اهداف ارتباطی ما بوده که بتوانیم این حلقهی ارتباطی را برقرار کنیم.
پل ارتباطی دیگر، ایجاد ارتباط فکری بین صاحبان مراتب علمی و پژوهشی در نهادهای علمی دانشگاهی و پژوهشی از یکسوست که در موقعیتها و مراتب علمی خاصی قرار دارند و ازسوی دیگر دانشجویان و دانشآموختگان و حتی علاقهمندان و فعالان اجتماعی قرار دارند که میتوانند احیانا با یک سری اصول و پرنسیبهای اولیه برای انتشار یک مقالهی علمی مشارکت کنند . هدف نشریه این است که بتوانیم این پل را هم بین این دو قشر برقرار کنیم.
فاکتور سوم که فاکتور گستردهتری است و شاید بتوان گفت تیری در تاریکی است، این است که اساساً بین آنچه دانشآموختگان، علاقهمندان و نویسندگان در حوزههای مسائل اجتماعی منتشر میکنند، با مخاطبان عمومی پیوندی ایجاد کنیم. یعنی مردم عادی در اقشارمختلف نظیرآموزگاران، اقشار کارگری، اقشار طبقهی متوسط، کارمندان و همهی افراد اعم از زن و مرد، میتوانند به عنوان مخاطبان بالقوهی بسیاری از مسائلی که در جامعه وجود دارد و طبیعتا گریبان آنها را هم در گوشه و کنار خیابانها و زندگی روزمره میگیرد، باشند تا بتوانند با مطالعه مطالب نشریه، قدری بیشتر در این مسائل تعمق کنند.
آقای طایفی، شما راجع به جامعهشناسی ایران تحقیق میکنید و فضایی را هم برای عرضهی تحقیقات بقیه در اختیار میگذارید. تا چه حد میتوانید با همکارهای جامعهشناستان در ایران در ارتباط باشید و آیا در این مورد با مشکلاتی هم مواجه هستید؟
بیتردید نگرانیهایی در بین دانشآموختگان جامعهشناسی در ایران، در ارتباط با این نشریه وجود دارد. بسیاری پرهیز میکنند از این که وارد عرصههایی بشوند که مبادا حتی حداقل سوءظنهایی در مورد آنها ایجاد شود و سببساز مسالهای برای آنها در فضاهای تنگ سیاسی و اجتماعی در ایران گردد.
از سوی دیگر بسیاری از افراد که در محیطهای دانشگاهی و پژوهشی مشغول فعالیتهای علمی و پژوهشی و یا آموزشی هستند و سالیان سال است که در این عرصهها مشغول به کار هستند و حتی دانشجویان علاقهمند، توانایی تدوین یا نگارش نظرات و ایده های خود را به آن معنا که قابلیت انتشار به صورت مقالهای علمی یا نسبتا علمی را داشته باشد، ندارند. هرچند این نشریه، این فرصت را هم فراهم و تسهیل میکند.
بدین معنا که درنشریه جامعه شناسی ایران از آن سختگیریهایی که در نشریات علمی خاص وجود دارد و احیانا سببساز رتبههای علمی برای اساتید دانشگاهی میشوند اثری نیست و آنچنان سختگیرانه برخورد نمیکنیم تا بتوانیم فضا را برای ورود افراد بیشتری برای یک گفتمان علمی فراهم کنیم.
این را هم اشاره کنم که هدف این نشریه به یک معنا، توسعهی یک اندیشهی اجتماعی است بدین معنا که اساساً به راحتی نباید از کنار مفاهیم و مسائل اجتماعی و فرهنگی که در جامعه وجود دارد، گذشت. بلکه باید با نگاهی شاید جامعهشناختی، با نگاهی از زاویهای تئوریک یا نظریههایی که در این ارتباط وجود دارد، با قدری تعمق، لایههای مختلف یا هزارتوی یک مسالهی اجتماعی را به نحوی بتوان به تحلیل نشست.
این توضیح تکمیلی را هم بدهم که در کنار این نشریه، ما یک اندیشکدهی دیگری هم داریم که قریب یک سال و اندی است تأسیس شده است و بیش از ۷۵۰ دانشآموختهی جامعهشناسی در آن عضو هستند. در همانجا هم ما به نحوی به مباحث خیلی پراکتیکال و عملی، یا حوزههای زندگی واقعی روزمرهی مردم میپردازیم که آن هم در جای خود جالب توجه است.
مهمترین مسائلی که این نشریه طرح آن را در حال حاضر ضروری میداند، چه مسائلی هستند؟
طبیعی است که بین مسائل اجتماعی و موضوعات اجتماعی برای تحقیق، تفاوت وجود دارد. ما میتوانیم حتی در مورد رابطه گل و بلبل هم گفتوگو و بررسی کنیم و از سوی دیگر روی رابطهی بین اعتیاد و کودکآزاری و یا فرضا اعتیاد و روسپیگری هم پژوهش داشته باشیم. بیتردید اعتیاد و روسپیگری به عنوان یک مسالهی اجتماعی مطرح است. عمده هدف و کانون توجه این نشریه پرداختن به مسائل اجتماعی از این دست است.
هرچند این نشریه به برخی مباحث روششناختی و یا نظریهشناختی هم میپردازد ولی عمدتاً بیشتر به مباحث جامعهشناختی در حوزههای کودکان، خانواده، زنان، جامعهشناسی طبقات و نظریهها و مسائلی از این دست و روشهای جامعهشناسی توجه دارد.
البته دامنهی حوزههای جامعهشناسی بسیار گستردهاند و قریب ۷۵ تا ۸۵ حوزه در سطح جهانی برای آن تعریف شده است. ولی با توجه به توان اندکی که در جامعهی ایران وجود دارد، ما به برخی از سرشاخههای اصلی حوزههای جامعهشناسی در این نشریه میپردازیم.
آیا خوانندگان و کاربرها، میتوانند برای یافتن آمارهایی که در تحقیقات جامعهشناسی بهکار گرفته میشوند، به این نشریهی اینترنتی مراجعه کنند؟
بیتردید میتوانند مراجعه کنند و با ذکر مأخذ از یافتهها و دستآوردهایی که دوستان، علاقهمندان و نویسندگان این نشریه منتشر کردهاند، بهره ببرند. باخبر هستم که اين نشریه به یکی از مراجع قابل توجه محافل علمي و پژوهشی تبدیل شده است و اینجا و آنجا میبینم که در بسیاری از مقالات و نوشتارها، احیاناً حتی در کنفرانسها یا حتی در کلاسهای آموزشی دانشگاهی نسبت به این نشریه ذکر مأخذ میشود.
ولی در عین حال باخبر میشوم که دانشجویانی هم برای این که بتوانند مشقهای دانشگاهی خود را ارائه کنند، بدون ذکر مأخذ کپیبرداری هایی میکنند که به نظرمیآید، اخلاق علمی را بیتردید در همهی فعالیتها از جمله فعالیتهایی از این دست، باید رعایت کرد.
ازاین فرصت بهره برده و از همین جا از کلیه پژوهشگران و کارشناسان مسائل اجتماعی و دانش آموختگان رشته های علوم اجتماعی دعوت بعمل می آورم تا با ارسال یافته های پژوهشی و کارشناسی و همچنین پایان نامه های دانشگاهی خود چهت انتشار دراین نشریه، در توسعه انديشه اجتماعی و هدایت رويکردهای ساده انگارانه به مسائل اجتماعی بسوی تحلیل علمی آنها مشارکت کنند.
مصاحبهگر: کیواندخت قهاری
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر