۱۴۰۱/۴/۲

نظریه توطیه: از روابط اجتماعی تا قدرت

همواره این پرسش مطرح بوده و هست که چرا تیوری توطیه شکل گرفته و فراگیر می‌شود؟ چه کسانی سبب ساز طرح و رشد توطیه درمقابل نظریه‌های توسعه می‌گردند؟ آیا این توطیه‌پردازی حاصل ذهنی خیالباف و پارانویایی است یا ریشه در برخی وقایع و حقایقی داردکه قابل تامل و سنجشگری است؟ در این کوته‌نوشت تلاش دارم به برخی از این دغدغه‌ها پاسخ دهم


ایده‌های توطیه‌گرا اصولا بر این مبنا استوارند که عواملی در پسِ واقعیت یا اخبار منتشر شده پیرامون آن در جامعه وجود دارند که سبببروز آن شده ولی محل توجه افکار عمومی، صاحبان رسانه‌ها و رهبران فکری یک جامعه نیستنظریه توطیه گاه در سطح روابطمیان‌فردی به چشم می‌خورد و گاه در سطح ملی و حتی بین‌مللیگمانه‌های عادی مردم عامی در کوچه و بازار یا روابط اجتماعی نسبی وسببی مملو از چنین نظرهای توطئه‌ایی است که مبتنی بر نظریه توطیه شکل گرفته و قوام می‌گیرد


در سطح ملی و بین‌مللی نیز می‌توان گستره این نظریه‌پردازی و نظرپردازی‌ها را شاهد بودتمثیل معروف «کار، کارِ انگلیسی‌هاست» ناظر بر همین بدگمانی است که در تاریخ و ساختار سیاسی ایران معاصر بشدت جای گشوده استدر سطح ملی و در نهاد قدرتنظریه و کنش توطیه چنان بوده که صاحبان قدرت گاه بشدت متاثر و هراسناک از آن بوده و بسیاری بخاطر همین نظرپردازی‌هایتوطیه‌محور جان خود را نیز باخته‌انداز اینرو می‌توان یک تصور کلی از نظریه و نظرپردازی توطیه را بدست دادبرهمین مقدار و کیفیتاگر بسنده کنیم می‌توان مروری بر خاستگاه‌های تیوری توطیه داشت.


 ۱مهمترین دلیل رشد توطیه‌نگری و نظرپردازی توطیه‌محور‌ ریشه در فقدان اعتماد و اعتنا به منابع خبری یا تصمیم‌گیری رسمی استفضاهای نوین شهری با فروپاشی سرمایه‌های اجتماعی سنتی، زمینه‌های نخستین چنین بدگمانی‌های گسترده را ریشه و دامن زدشکاف نهادهای و گروه‌های اجتماعی در جوامع شهری سبب شد گروه‌ها به کمترین اعتماد به یکدیگر، به تصورپردازی، گمانه‌زنی،بی‌گمانی و بدگمانی روی آورند و به منابع خبری غیررسمی اعتماد بیشتری نشان دهندکنایه زیر کاسه، نیم‌کاسه‌ای است ناظر برهمینرویکرد فرهنگی در جامعه است.


۲شکاف دولت/حکومت با ملت که از نظر تاریخی در جامعه ایران شکل و ساختاری نهادینه یافته است از بزرگترین عوامل آشکار وپنهانی است که سبب‌ساز بروز و رشد ایده توطیه‌گرا گردیده استاستبداد دیرین در ساختار مونارکی یا تک‌سالاری شاهنشاهی وسپس شیخ‌سالاری چنان زمینه بدگمانی در درون ساختار قدرت و در رابطه بین صاحبان و فاقدان قدرت فراهم آورده است که هر آنچهحاکمیت می‌بافد، از سوی منابع خبری غیررسمی و افکار عمومی پنبه می‌گرددبا نوگرایی سانترالیستی یا مرکزگرا که در عصر معاصراز اواخر قاجار تا پهلوی رشد یافته و پیگیری شد چنان فضای اختناق و سانسوری حاکمیت گسترده و فراگیر در کشور یافت که بدگمانیو بی‌گمانی بین مردم در اقشار و طبقات مختلف اجتماعی نیز تقویت یافت.


۳سانسور و کنترل اخبار و رسانه‌های رسمی نهاد قدرت از یکسو، ستیز و مبارزه احزاب و سازمان‌های سیاسی و اپوزیسیون علیهقدرت از سوی دیگر و بلاتکلیفی مردم از همه‌جا بی‌خبر سبب‌ساز تحکیم مناسبات و ساختاری شد که در آن نظرپردازی‌های توطیه‌نگرمبتنی بر نظریه‌‌های توطیه سامان بیشتری یافته و دامنگیر شدناکارآمدسازی و نافرمانی مدنی از محصولات ناخواسته اینتوطیه‌نگری‌ها است که نه تنها سبب شکست پروژه‌های ضدمردمی بلکه ناکارآمدی نظریه‌های توسعه‌ای در بدنه مدیریت کلان و سیاسیجامعه نیز گردیداستناد به توطئه‌ها در چالشگری قدرت مسلط در جامعه از حربه‌های مبارزانی بخش بزرگی از اپوزیسیون سیاسی درساختار متصلب و خفقان عمومی است.


۴اعمال قدرت و کنترل که از سازوکارهای ثبت و تحکیم قدرت در ساختار استبدادی است نیز اگرچه بدنبال مدیریت خبر و اطلاعات وهدایت افکار عمومی در راستای منافع صاحبان قدرت داشته و دارد ولی در ضدساختار، آنتی‌تز دیگری را رشد و تصویت ساخت کهمبتنی بر ضدکنترل و اتکای بخود بود ناگمانی و بدگمانی به ساختار قدرت و رسانه‌های وابسته بدان نزد مردم در بخش‌ها و طبقاتمختلف سبب شد که مدیریت خبر نتواند آنچنان که باید و متصور بود، جامعه عمل بپوشددر چنین بستری، دستیازی به منابع خبری وخیالی، شایعات، ربط و تحلیل مسایل متفاوت از ایده مسلط در جامعه به روش‌های جایگزینی مبدل می‌شود تا اعتماد آسیب‌دیده درجامعه ترمیم گردد.  


۵میس اینفورمیشن یا اشاعه اطلاعات غلط و نادرست از سوی نهادهای رسمی وابسته به صاحبان قدرت در جامعه نیز از دیگر اهدافو سازوکارهایی است که در‌ پی مدیریت افکار عمومی استدرهمین تاریخ معاصر بخصوص پس از انقلاب ۵۷ بارها شاهد تولیداطلاعات غلط و یکسویه بوده و هستیم که هدف از آن تهییج افکارعمومی علیه نهادهای ضدقدرت بوده و یا در پی اقناع افکار عمومیپیرامون یک واقعه یا رخداد بوده و هستاین خبرسازی و اطلاعات‌پراکنی نادرست و سودار سبب تشدید بدگمانی‌ها و تقویت اکتفا بهتوطیه‌نگری شده و می‌شود

 

۶رسانه‌های نارسا و سودار در ساختار رسمی علاوه بر تولید اطلاعات نادرست، توان و تمایل پرداختن به ابعاد حقیقی و واقعی وقایع ورخدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ندارد و طبعا مردم در میدان اجتماعی، مشاهدات خود را مبنای قضاوت و سنجشگری آنوقایع قرار داده و زمینه‌های شیوع اخبار غیررسمی و حتی شایعه‌پردازی فراهم می‌کندنقاط آسیب‌پذیر توطیه‌نگری آنجاست که بدلیلبرخاستن از مشاهدات و روایت‌های غیررسمی، قابلیت استناد نداشته و همواره در هاله‌هایی از شایعه، دروغ و تخیل مدفون می‌گردد

 

۷از ویژگی‌های توطیه‌نگری می‌توان به ضد ساختار و ضداطلاعات رسمی بودن اشاره کرداگرچه نهاد قدرت خواسته یا ناخواستهسبب‌ساز ظهور و رشد نظریه توطیه می‌شود ولی خود نیز از توطیه‌نگری آسیب می‌بیندشکاف بین دولت و ملت که امری تاریخی و بشدتعصری است چنان شدت می‌یابد که هر خبر یا اطلاعاتی از سوی دستگاه قدرت و رسانه‌های وابسته بدان بدون درنگ به تولید خبر‌هایآلترناتیو منجر شده و بدگمانی و ناگمانی به منابع قدرت را بین مخاطب افزایش می‌دهد


۸توطیه در برابر توطیه یک شگرد و تاکتیک بقاستهمواره در بستری که بدگمانی و نبود اعتماد، بنیان اصلی تعامل اجتماعی را تشکیلمی‌دهد، می‌توان گفت توطیه ریشه می‌یابددرون‌مایه توطیه‌نگری آنچنان فراگیر شده و به شِبه‌واقعیت مبدل می‌شود که خود نهاد قدرت نیزبدان باور آورده و به یک ایستار تبدیل می‌شودبدین معنا و در چنین بستری، توطیه، یک ابزار دفاعی و تهاجمی تلقی می‌شوداز سویینظام قدرت برای بقا بدان استناد و اقتدا می‌کند، و از سوی دیگر مردم و مخاطب قدرت نیز از این سازوکار و رویکرد به‌مثابه ابزار دفاعیو بقا در مقابل استبداد و اختناق بهره می‌گیرد



۹در چنین بستری از زندگی مبتنی بر بدگمانی و توطیه، همه نهادهای وابسته به قدرت مورد بی‌اعتمادی قرار می‌گیرندشِبه‌دانش دربرابر دانش‌سویافته به‌ناگزیر جایگزین می‌شود و مرزهای بین واقعیت و حقیقت به‌تدریج رنگ می‌بازدشکاف تاریخی دولت و مردم درروابط نهادی، چنان گسترش می‌یابد که دامن روابط اجتماعی بین گروه‌ها و اقشار اجتماعی را نیز فراگرفته و چونان ویروسی کشنده واردروابط میان‌فردی می‌شوددر چنین ساختاری، بنیان‌های جامعه به خیال و توهمی مبدل می‌کردند که سرشار از پارانویای روانی و ذهنی وبشدت آسیب پذیر است


۱۰فرافکنی ناتوانی در توسعهاگرچه هنگامی‌که تیوری توطیه جایگزین نظریه توسعه مدار می‌شود، خود عامل عدم توسعه‌یافتگی استبلکه همزمان ابزاری است برای سرپوشی نظریه دشمن‌تراشی در نظام‌های بسته استبدادیبدین معنا که هر ناکارآمدی از سوی نهادقدرت و حتی توسط گروه‌های از جامعه بچشم می‌خورد توسط توطیه دخالتگری دشمنان فرضی یا گروه‌های رقیب توجیه شده و نظام درجامی‌زند.  


۱۱تقصیریابی بجای علت‌یابی نیز از دیگر حربه‌های نظامی است که ناتوان از برخورد ریشه‌ای با مشکلات خود و بهره‌گیری ازتوانایی‌های تجربی و اندیشگی رقیب در توسعه استاگر دلایلی برای فقر عمومی هست، در نظام قدرتی که مبتنی بر توطیه‌نگری بقامی‌یابد، انداختن تقصیر و کوتاهی‌ها به اپوزیسیون داخلی یا خارجی، به عوامل کارشکن و تعدی‌گر از روش‌های متداول در برخورد بامسایل اجتماعی و اقتصادی در این بستر است.  


۱۲زمینه های شورشگری و نقد ساختار از پیامدهای ناخواسته عملکرد مبتنی بر توطیه‌نگری استبی اعتنایی به ریشه‌هایی مسایلعدیده در جامعه و محکوم کردن صدای اعتراض و انتقاد زیر نام توطیه علیه میهن و دین و قدرت، سبب‌ساز ریشه‌یابی شورشگری، نقدبیرحمانه نظام موجود و طغیان علیه وضع موجود استبدین ترتیب تیوری توطیه‌نگر در راستای تحکیم نظام قدرت و منفعت ایدیولوژیک بهضد خود تبدیل می‌گردد.  


۱۳ساختار احزاب سیاسی در کشور مبتنی بر همین تیوری توطیه، عمدتا مبتنی بر توطیه‌نگری نیز بودتاریخ تحولات سیاسی در کشورنشان می‌دهد علاوه بر پوزیسیون در قدرت، اپوزیسیون نیز به بهره‌گیری از همین ابزار برای تخطیه نظام قدرت و استبداد حاکم بهره گرفتهو خود در خیمه‌شب‌بازی توطیه علیه توطیه شرکت فعال می‌کند


۱۴نکاهی به گذشته دیرین نظریه توطیه نشان می‌دهد که خاستگاه اصلی توطیه اساسا در ساختار دین نهفته است به‌گونه‌ای کهتوطیه‌نگری از شیطان در برابر خدا آغاز می‌شودثنویت یا دوگانگی خیر و شر و تلاش همیشگی شر و اهریمن و شیطان علیه پاکان وخدایگان و اهوراییان زمینه همین پارانویای نظری است که از بافت و ساخت دینی به روابط اجتماعی و سیاسی دامن می‌گستراند


۱۵اعتزال شر تا ابتذال شرزمینی شدن تفکر توطیه‌نگری از اندیشه دینی و دینخویی سبب شد که شیطان وسوسه انگیز و مخربدر‌پس همه رخدادها نهفته باشداین رویکرد در ساختار اندیشه دینی و در راستای حفظ و تحکیم بنیان‌های فکری و سودخواهی رهبراندینی چنان سودمند و کارآمد بود که پس از انقلاب ۵۷ از همین ابزار برای مدیریت امور انسانی و اجتماعی در سطح کلان کشور بهرهگرفته شده و می‌شود.

پایان


—————

منابع

https://agenda.unifr.ch/e/de/7522/


https://www.researchgate.net/publication/330985793_TOWARDS_A_SOCIOLOGY_OF_CONSPIRACY_THEORIES_AN_INVESTIGATION_INTO_CONSPIRATORIAL_THINKING_ON_DONMES

Aaron John Gulyas Conspiracy Theories: The Roots, Themes and Propagation of Paranoid Political and Cultural Narratives, 2016


سنجشگری مسایل اجتماعی ایران

https://telegram.me/alitayefi1

هیچ نظری موجود نیست: