۱۳۹۸/۹/۲۲

انجمن جامعه شناسی باید در حمایت از جنبش مردمی اعلام موضع کند

سال‌هاست که انجمن جامعه شناسی آنچنانکه باید و شاید در خصوص مسایل اجتماعی در کشور، سیاست‌های اجتماعی حاکمیت، بحران‌های عمیق فروپاشنده جامعه، مسایل  صنفی دانشگاه و اساتید بویژه جامعه شناسی، و مسایل دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته مواضع بموقع، حرفه‌ای و مسیولانه اتخاذ نکرده است. 


وقوع اعتراضات مردمی در آبان سال‌جاری و موضع‌گیری‌های ناشایست و حکومت‌خواهانه برخی از اعضای هیات مدیره انجمن (دراینجا به یکی از آن‌ها پرداخته‌ام*) فضای غیردمکراتیکی را دامن می‌زند که دمکراسی و آزادی‌خواهی یک‌ انجمن علمی به‌عنوان نهادی مدنی بشدت مورد تشکیک قرار می‌گیرد. 
سکوت انجمن جامعه شناسی ایران در خصوص حمایت از مطالبات جنبش تهیدستان و‌ اعتراضات مدنی مردمی آسیب دیده و ستم‌کشیده از یک‌سو و عدم واکنش انجمن در برابر سرکوب و کشتار خشونت‌آمیز مردم توسط نیروهای امنیتی و نظامی حکومت در سراسر کشور از سوی دیگر این شائبه را تقویت می‌کند که انجمن دیگر نمی‌تواند نمایندگی اعضا و آرای آنان را تامین کرده و اعتبار دمکراتیک آن بشدت زیر سوال است. 

برای برو‌ن‌رفت از بحران اعتماد و نارسایی دمکراتیک در این انجمن به‌عنوان یک نهاد مدنی چند راهکار زیر را برای اعضای محترم انجمن پیشنهاد می‌دهم:

۱. پافشاری بر صدور فوری بیانیه‌ای از سوی انجمن جامعه شناسی برای حمایت از جنبش مدنی مردم در آبان‌‌ ماه سال‌جاری (۹۸) با محوریت محکومیت سرکوب اعتراضات مدنی مردم در سراسر کشور، تاکید بر چاره‌جویی مسایل اجتماعی بجای سرکوب اعتراضات اجتماعی، درخواست رهایی هر‌چه سریع‌تر بازداشت‌شدگان جنبش، درخواست مجازات نهادها و عوامل سرکوبگر و کشتار مردم در خیابان‌های اعتراض و پاسخگویی حاکمیت استبداد در پایمال کردن حق مردم و اغتشاش‌گری عوامل حکومتی. این بیانیه حتی اگر توسط هیات مدیره انجمن صورت نگیرد، شایسته است توسط گروه‌های کاری انجمن یا ابتکار سایر اعضا در پلتفورمی مستقل پیگیری و اقدام شود. 

۲. برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای انتخاب مجدد هیات مدیره با ملاحظه ساختارهای دمکراتیک و پرهیز از اعمال دخالت‌های مافیای آکادمیک در گزینش افرادی معدود در مرکز قدرت و‌ در مداری بسته؛ و عدم تایید اعضای کنونی هیات مدیره انجمن و اعضای سابق آن در عضویت برای نمایندگی در انتخابات مجدد. این انتخابات مجدد با ارسال درخواست تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده توسط کثیری از اعضای انجمن در اقصی نقاط کشور و تحویل آن به بازرسان انجمن و براساس اساسنامه انجمن قابل پیگیری و ‌اجراست. 

۳. درصورت مقاومت هیات مدیره انجمن برای برگزاری انتخابات مجدد، از همه دلسوزان و اعضای محترم انجمن جامعه شناسی در اقصی نقاط کشور دعوت می‌شود در راستای محکوم کردن رویکردهای مسلط در انجمن و مافیای آکادمیک حکومتی در آن و همچنین محکومیت عدم مسئولیت‌پذیری انجمن در مقابل مسایل جامعه، مردم و امور صنفی دانش‌آموختگان این رشته، عضویت خود در انجمن را بطور موقت به‌تعلیق درآورند. با چنین اقدامی توسط اعضای این نهاد مدنی، مدیریت انجمن را با بحران دمکراتیک تخلیه موقت اعضای آن روبرو کرده و با اعلام رسمی استعفای اعتراض‌گونه اعضا نسبت به عملکرد انجمن، مدیریت آنرا به چالش بکشیم. 

برای حمایت از این درخواست می‌توانید در پیوند زیر نام خود را افزوده و امضا کنید:
http://chng.it/TPb98xZzMt
لطفا در‌ بازنشر این فراخوان مشارکت کنید. 

علی طایفی
مسیول بخش ایرانی انجمن بین‌مللی جامعه‌شناسان بدون مرز، 
عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران،
عضو انجمن بین‌مللی قلم،
و پژوهشگر مستقل مسایل اجتماعی
@alitayef

*نقدی بر یادداشت یکی از اعضا
https://t.me/alitayefi1/2931
➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰

سنجشگری مسایل اجتماعی ایران
https://t.me/alitayefi1

هیچ نظری موجود نیست: