۱۳۹۷/۱/۹

استانداردسازی انسان از اندیشه تا جسم

⁉️پروژه استاندارد سازي انسان سده های متمادی است که در رویارویی با علم و دمکراسی نوین در چند حوزه اصلی تلاش می کند. هدف عمده این پروژه بی تردید دستکاری اندیشه، رویکرد، ارزش ها و هنجارهای باورمندان بدان است تا بتوانند به منافع مجریان آن در دستیابی به قدرت و ثروت دست یابند. در اینجا دو شکل عمده این پروژه را مطرح می‌کنم: 

🧠نخست تلاش در استاندارد سازی فکری و شیوه اندیشه و زندگی است که در اغلب کشورها با ساختار استبدادی، تمامیتخواه و دیکتاتوری همچنان می توان خطوط اصلی آنرا رد یابی کرد. این ویژگی در جامعه ایران نیز در پس از انقلاب شدت بیشتری بخود گرفت. بطوریکه امروزه دستگاه ایدئولوژیک حاکم در کشور دنبال تربیت انسان مومنی است که دارای پوشش و ظاهر یکسان بوده و باید در چارچوب همان قالبهای فکری  بیاندیشد که قرائت های دینی القا و الزام می کنند. 

🤦🏻‍♀️نسخه دوم استانداردسازی انسان، یکسان سازی اندام و شکل ظاهری اوست که توسط رسانه هاي سازنده سبك هاي زيست و زيبايي ترویج می شود. مبتني بر این نگرش، رویکرد مسلط مردخواهانه در  جامعه بدنبال تباهي تكثر آدمیان و فرهنگ و انهدام اندام آنان تلاش مي كنند. در این شکل از یکسان سازی، زنان بیشترین نقش ابژه را عهده دار شده و مورد استفاده ابزاری قرار می گیرند تا با جراحی صورت و سایر اندام های بدن، به عروسک هایی مبدل شوند که مردان در قدرت از خانواده تا سیاست و اجتماع آنرا می پسندند.

👳🏼‍♂️اين روند استاندارد سازی با نام کمال گرایی در شکل دینی اش و بنام زیبایی در شکل جسمی و ظاهری آن، صنعت بزرگي را تشکیل می دهد. نخستین طراحان و مجریان صنعت درگیر در این پروژه به شکل دینی آن، عبارت از آخوندها، فقها، ائمه جماعات، معلمان علوم تربیتی، رسانه رسمی صدا/سیما، سازمان های تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد و کلیه نهادهای حکومتی است تا انسان مومن را مسخ و از خود بیگانه سازد. 

 👨🏻‍🎓در سوی دیگر عاملان استانداردسازی صوری و ظاهری مشتمل بر جراحان و جامعه پزشكي، رسانه هاي ديداري و نوشتاري، سازندگان اسباب بازي ها، طراحان و توليدكنندگان پوشاك و وسائل تزريقي/زیبایی و پژوهشگران و مروجان بسياري است كه بدون كنشگری خود زنان در جبهه هاي وسيعتر  قابل توقف نيست.

علی طایفی
https://telegram.me/alitayefi1

۱ نظر:

Somaye گفت...

سلام آقای طايفي من از شما و سایر دغدغه منداني چون که سعی می کنند با روشنگری افراد جامعه را نسبت به معضلات اجتماعی آگاه سازند کمال تشکر را بجا می آورم دوست داشتم با نقد های همکار جامعه شناستون آقای فردین علی خواه هم آشنا بشید و باهم تعامل داشته باشید...آدرس کانال تلگرامی ایشون:
@Fardinalikhah